De trends en ontwikkelingen online media 2016

De trends en ontwikkelingen online media 2016

Na een succesvol 2015 maken we de balans op. Wat waren de ontwikkelingen op het gebied van social in 2015 en wat zijn de bewegingen voor dit jaar? Zal het landschap onveranderd blijven of zal de wereld van social losgeschud worden door nieuwe technologische ontwikkelingen? Zet een kop koffie of thee want wij nemen je mee in de wereld van social.

In 2015 is duidelijk geworden dat gebruikers van social media bepalen wanneer, hoe en op welke manier social media gebruikt wordt. Content, webcare, adwords: welke koers gaan we varen? Binnen dit landschap is een duidelijke verdeling zichtbaar in het gebruik van social media tussen verschillende doelgroepen. Wereldwijd is 58% actief op Facebook, 21% op Instagram en 19% op Twitter. Bij de verschillende doelgroepen zien we een duidelijk verschil in het gebruik van verschillende online kanalen, zoals Instagram, Snapchat, Facebook (Messenger) en WhatsApp. Waar Facebook door verschillende doelgroepen gebruikt wordt, is Instagram met name in trek bij de leeftijdsgroep tussen de 16 en 34 jaar.

Top 15 social platforms

Welke bewegingen kunnen we dit jaar verwachten op het gebied van social media?

1. Bereik consumenten op mobiel

Social is ON! Uit onderzoek is vastgesteld dat in 2015 de meeste traffic is gegenereerd door smartphones. eMarketer voorspelt dat in 2016 twee miljard mensen in het bezit zijn van een smartphone. Het verband tussen het gebruik van een smartphone en investeringen door bedrijven om klanten te bereiken is duidelijk zichtbaar. Een voorbeeld hiervan is dat in 2015 ondernemingen 60% meer hebben geïnvesteerd ten opzichte van 2014 om eindgebruikers te bereiken door middel van online advertenties.


Mobiel als een percentage van de totale digitale advertentie-uitgaven.Mobile ads

Ondernemingen zullen meer investeren in content, traffic en het bereiken van klanten op de smartphone. Dagelijks raadplegen 65% van de gebruikers Facebook via de smartphone. Voor YouTube is dit aantal vastgesteld op 50%. Voor Twitter ligt dit aantal het hoogst, namelijk 90%

2.Uitrollen van de ‘koop’ knop

Zowel het aantal online kopers als de prijs van online bestedingen neemt ieder jaar toe. Logisch dat ook de sociale netwerken hiervan mee willen profiteren. De vervolgstap wordt hoogstwaarschijnlijk de integratie van een online winkelwagentje op de social mediaplatformen, waarin producten en diensten van verschillende adverteerders kunnen worden geplaatst. Facebook en Twitter zijn al geruime tijd bezig met het testen van een koopknop in de advertenties die op de platformen worden weergegeven. Pinterest en Instagram hebben onlangs ook aangekondigd te komen met een koopknop. Dit zal in 2016 verder uitgerold gaan worden. In Amerika zet Google al enorme stappen door de “buy-buttons”. Door middel van één klik kan een klant direct zijn aankoop verzilveren.

3. Videocontent wordt steeds belangrijker

Daarnaast zien we een ontwikkeling naar video content. De helft van de dagelijkse Facebookgebruikers ziet dagelijks tenminste één video. Een goed voorbeeld hiervan is de ingebouwde autoplay in Facebook. YouTube en Facebook gaan elkaar niet veel ontlopen, sterker nog: Facebook zal in 2016 YouTube gaan inhalen. Dit brengt ons bij de tussenconclusie dat er een beweging gemaakt gaat worden naar steeds meer videogerelateerde content.

Video cijfers

4. Er zal meer geadverteerd worden op social media

Steeds meer bedrijven adverteren op social media om in contact te komen met de doelgroep. De uitgaven voor online adverteren op social media zullen in 2016 verder stijgen. Adverteren via social media is erg interessant voor bedrijven omdat het relatief goedkoop is. Daarnaast biedt adverteren op social media, met name op Facebook, de mogelijkheid om gericht te adverteren. De komende jaren zullen er steeds meer advertenties in onze nieuwsfeeds verschijnen. Het is te verwachten dat de social media platformen steeds meer nieuwe advertentiemogelijkheden ontwikkelen, zoals automatische advertenties en pop-ups.

Een bedreiging voor bedrijven vormen de zogenoemde ‘adblockers’. Gebruikers kunnen met een adblocker de advertenties van een website blokkeren. Door deze methode lopen websites advertentie-inkomsten mis. Sociaal netwerk Facebook denkt dat de ontwikkeling van adblockers een steeds groter effect op de omzet van het bedrijf kan hebben.

Kortom, 2016 wordt het jaar waarin de ‘koop’ knop verder uitgerold zal worden, videocontent nog belangrijker wordt, er meer geadverteerd zal worden op social media en nieuwe social media platformen zullen ontstaan. Welke social media trends verwacht jij voor 2016?