Do’s & don’ts bij het versturen van een nieuwsbrief

Do’s & don’ts bij het versturen van een nieuwsbrief

E-mail is al zo vaak dood en begraven genoemd, maar keer op keer bewijst e-mail dat het medium nog steeds waarde toevoegt in het leven van de consument. En dus van de marketeer. E-mail marketing is een populair en succesvol middel om je klant, relatie of prospect op een persoonlijke manier te benaderen. Maar hoe onderscheidt jouw e-mailbericht zich ten opzichte van andere e-mails die we dagelijks binnenkrijgen in de mailbox? Hoe laat je zo min mogelijk adressen verloren gaan en hoe zet je social media optimaal in. We geven je de do’s and don’ts voor de inzet van e-mailmarketing. 

Do’s

1. Bescherming persoonlijke gegevens
Voor iedereen die e-mails verstuurt geldt sinds 2012 een gedragscode. De Code Verspreiding Reclame via e-mail hanteert o.a. de volgende regels:
– De ontvanger moet via een actieve handeling toestemming voor e-mailcommunicatie hebben gegeven.
– Als reply-adres is een noreply@mailadres niet toegestaan
– Iedere afzonderlijke e-mail moet de mogelijkheid bieden om uit te schrijven.

2. Bepaal je doelstellingen
Wie wil je bereiken, wat wil je bereiken en hoe wil je dit bereiken? Het bepalen van doelstellingen is de basis voor de inrichting van e-mail marketing. Breng je relevante contactmomenten met de doelgroep in kaart en richt je e-mails hierop in. Meet het succes van je campagnes door de open- en klikratio’s.

3. Ontwerp een gaaf template
Het openen van de nieuwsbrief moet een ‘wauw-effect’ geven bij de lezer. Naast relevante content is het belangrijk dat de huisstijl van je organisatie herkenbaar terugkomt. Het kleurgebruik en de visuals worden afgestemd op de huisstijl waardoor de nieuwsbrief aantrekkelijk is om te lezen.

4. Persoonlijke twist
Na het openen van de e-mail is het belangrijk dat de ontvanger verleid wordt om te gaan lezen en door te klikken op links. Personaliseer de nieuwsbrief in de aanhef door de ontvanger aan de spreken met zijn/haar voor- en of achternaam. Beschik je over een geboortedatum van de ontvanger? Stuur deze persoon een verjaardagsgroet en sluit af met een persoonlijke groet.

5. Integreer social media
Communicatie met de doelgroep gaat niet alleen via e-mail maar ook via diverse social mediakanalen, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube. Zorg ervoor dat je content te delen is via social media of maak de doelgroep attent op de diverse kanalen.

6. E-mail op het juiste moment
We krijgen vaak de vraag op welke dag en welk tijdstip je het beste de mailing kunt versturen. Een 100% correct antwoord hebben we niet. Het juiste verzendmoment is afhankelijk van de branche, het product of de dienst dat je levert en de doelgroep. Toch op zoek naar een antwoord? Stuur de nieuwsbrief gedurende een periode op verschillende dagen en tijdstippen en ontdek wanneer jouw doelgroep tijd voor je heeft.

shutterstock_302793251 (1)
Don’ts

1. (Te) veel visuals
Om het wauw-effect in stand te houden geven we als tip om slim om te gaan met het gebruik van visuals, zoals omschreven bij de do’s (nummertje 3). De meest spectaculaire visuals kunnen alsnog een negatief effect hebben op je open- en klikratio. Denk hierbij voornamelijk aan de grootte van de visuals en de relatie met de tekstuele content.

2. Lange teksten
Een pakkende titel spoort de ontvanger aan om verder te lezen, maar hoe blijf je boeien van begin tot eind? We willen altijd té veel vertellen in één nieuwsbrief. Dit leidt tot eindeloos scrollen en een ontvanger die de prullenbak sneller heeft gevonden dan je denkt. Kies ervoor om de nieuwsbrief op te splitsen in twee kortere mailings en de belangrijkste nieuwsitems als eerste te versturen.

3. Versturen om te versturen
Een vaste frequentie bij het versturen van een nieuwsbrief is belangrijk. Niet alleen de doelgroep weet zo wanneer ze een volgende nieuwsflits kunnen verwachten, ook voor de marketingafdeling biedt een duidelijke planning structuur en houvast. Wat als je niets te vertellen hebt? Kies er dan voor om bijvoorbeeld een top 3 van de meest gelezen artikelen te versturen

4. Links die niet werken
Je nieuwsbrief is zojuist verzonden en een collega komt erachter dat een link niet werkt. Probeer dit te vermijden door alle links vooraf dubbel te controleren via een testmail.

5. Onleesbare mails op mobiele apparaten
Smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken in ons dagelijks leven. E-mails worden veelal onderweg op de mobiele telefoon gelezen, dus zorg ervoor dat je mailings ‘mobile proof’ zijn. Stuur voorafgaand een testmail naar jezelf en controleer of tekst en beeld correct wordt weergegeven op het beeldscherm.

Wil je ook een nieuwsbrief versturen naar jouw klanten? Ben je benieuwd of jouw mailings op de juiste manier zijn ingericht? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren en ondersteunen bij het opzetten van doeltreffende e-mail marketingcampagnes.

Heb je zelf nog tips voor optimale e-mail marketing? Laat het ons weten!