Met ruim 9,4 miljoen Nederlandse gebruikers is WhatsApp niet meer weg te denken uit het leven van de gemiddelde consument. Een logisch vervolg is dan ook dat steeds meer bedrijven de mogelijkheden onderzoeken om WhatsApp in te zetten als communicatiemiddel. Je moet immers als marketeer daar zijn waar de doelgroep zich bevindt. Is WhatsApp dè nieuwe marketing tool?
Gemiddeld spenderen gebruikers 195 minuten per week aan WhatsApp.
De gemiddelde gebruiker checkt WhatsApp 23 keer per dag.
De gemiddelde gebruiker verstuurt meer dan 1000 berichten per maand.
Gemiddeld verstuurt een gebruiker 40 afbeeldingen, 7 video’s en 13 audioberichten per maand.
Elke dag komen er meer dan 1 miljoen nieuwe WhatsApp-gebruikers bij.
Waarom een klant benaderen via WhatsApp?
Instant messaging is steeds meer in opkomst. We kennen natuurlijk Facebook Messenger of interne messaging apps. Websites en webshops zoeken steeds vaker via een (live) chat contact met klanten. In die zin is het niet meer dan logisch dat bedrijven gaan kijken naar messaging applicaties en dus ook naar WhatsApp. Het grote voordeel van WhatsApp ten opzichte van andere messaging apps is de populariteit. Maar waarin ligt zakelijk gezien nou de kracht en meerwaarde van deze ‘marketing tool’?
Jouw doelgroep is actief op WhatsApp
Zij kunnen hier goed mee overweg
Berichten worden vaak gelezen en je hebt hier ook altijd inzicht in
Het gesprek speelt zich privé af , is daarmee verborgen voor de buitenwereld en dus laagdrempelig.
Campagnes met whatsApp
WhatsApp kan verschillende functies binnen je marketing vervullen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om WhatsApp te gebruiken tijdens een activatie. Het is nieuw, dus daarom opvallend. Het kan erg leuk zijn om WhatsApp origineel in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een WhatsApp nummer toevoegen aan abri’s of in print advertenties. Zo kun je normaal gesproken ‘zend-media’ interactief maken, zonder (voor de consument ogende) hoogdrempelige Facebook-activaties te ontwikkelen. Een aantal bedrijven maken al optimaal gebruik van WhatsApp.
X-travel
Een van de eerste campagnes werd gecreëerd door X-Travel. Zij hebben goed begrepen dat je als bedrijf jezelf moet inleven in de doelgroep. Het populairste medium onder de X-Travel-doelgroep is WhatsApp. Ze besloten dan ook om dit medium voor hun campagne te gebruiken door een spannende afvalrace te organiseren. Op het spel stond een georganiseerde (top)vakantie voor een viertal vrienden. Het enige wat de jongeren hiervoor moesten doen was een groepsapp aanmaken en X-Travel hier aan toevoegen. X-Travel liet de vrienden opdrachten uitvoeren. De opdrachten werden via het groepsgesprek gedeeld.
Wekenlang persoonlijk contact leverde 55.000 berichten op met in totaal 1.750 video’s en afbeeldingen. Content die voortkwam uit de WhatsApp gesprekken en opdrachten werd tevens gebruikt op de Facebookpagina.
CoolBlue
CoolBlue heeft WhatsApp ingezet als helpdesk. Klanten kunnen gemakkelijk een foto of video sturen als zij tegen een probleem aanlopen met een aangeschaft product. Via deze weg kan een probleem eenvoudig worden opgelost, zonder het product te retourneren. Een ander voordeel is dat de consument haar klacht niet publiekelijk hoeft te delen op social media.
Hellmann’s Whatscook
Hellmann gebruikte WhatsApp voor hun campagne op de Amerikaanse markt. Het doel van Hellmann was om mensen te inspireren hun mayonaise toe te voegen aan recepten. Geïnteresseerden konden hun mobiele nummer achterlaten op de website van Hellmann. Zo werden zij gekoppeld aan chefkoks.
Via een one-to-one gesprek leerden de chefkoks de doelgroep een maaltijd te koken met Hellmann’s mayonaise en de producten die ze op dat moment voorhanden hadden in de koelkast. Het enige wat ze hoefden te doen, was een foto van de binnenkant van hun koelkast te sturen en de chef kwam met een overheerlijk recept. Uiteindelijk leverde deze actie meer dan 13.000 gebruikers op.
Transavia
Klanten van Transavia kunnen de luchtvaartmaatschappij vanaf nu ook bereiken via WhatsApp. Vragen over zaken als bagage en vertrektijden worden door de luchtvaartmaatschappij binnen een uur beantwoord, zo belooft commercieel directeur Roy Scheerder: ‘’We willen het iedereen zo makkelijk mogelijk maken om met Transavia in contact te komen. Wij zien WhatsApp als een mooie aanvulling op de al bestaande mogelijkheden zoals Facebook en Twitter’’, vertelt Scheerder aan TravMagazine.
Het bedrijf streeft naar een korte respons. Op Facebook en Twitter is die de laatste weken gemiddeld minder dan twintig minuten geweest. ”Deze al bestaande service-kanalen blijven net als het callcenter gewoon actief. We zien WhatsApp vooral als een mooi, laagdrempelig extra alternatief voor klanten om met Transavia in contact te komen.”
De komende maanden moeten uitwijzen of deze vorm van extra service aanslaat. Dan bekijkt de luchtvaartmaatschappij of het de mogelijkheden verder uitbreidt. WhatsApp is net als webcare en het callcenter zeven dagen per week bereikbaar, tussen 08:00 en 22:00 uur.
Ga ik als organisatie WhatsApp wel of niet inzetten?
Al deze campagnes tonen aan dat WhatsApp zowel voor consumenten als voor bedrijven de communicatie tussen beide partijen versnelt en verrijkt. Heb jij al eens via WhatsApp deelgenomen aan een campagne of gebruik jij als organisatie al WhatsApp voor marketingdoeleinden? Wat zijn jouw ervaringen? Laat het ons weten en stuur een WhatsApp berichtje!